Martinopzee.reismee.nl

De juiste koers..

Het zand tussen mijn teenslippers schuurt het eelt van mijn voeten en na twee Premium Caribbean Lager begin ik al langzaam te zweven. Ik luister naar de 80's Music op de achtergrond die overstemt wordt door het geruis van palmboom bladeren. Hier en daar hoor je het getoeter van auto's, want hier op Sint Maarten staat altijd file waarin iedereenelkaarbegroet. De huizen zijn van beton en geschilderd in de meest felle kleuren, een wegdek was nog net te betalen maar alles daar omheen is onafgewerkt en ligt er zoals het daar ooit is achter gelaten..

We zijn met de Stad Amsterdam aangeland in de Cariben , na een woelige oversteek van 2,5 week waarbij we lang hebben moeten zoeken naar de passaat winden en die uiteindelijk ook snel kwijt raakten. De motor heeft meer dan 10 volle dagen moeten draaien en dat is niet hetgeen waar dit schip voor gebouwd is. Eenmaal gepakt door de wind deed het haar werk en zo komen we toch nog een avond te vroeg aan, we gaan voor anker bij Ille de Tintimare. Tijd de bevrijding van het schip en een zwempartij in het warme Caribische water terwijl je de witte zandkorrels onder je voeten voelt.

Het is kort genieten, want de volgende dag al maken we ons klaar voor de belangrijkste cruise van het jaar. De eigenaar Frits Goldschmeding komt met zijn familie en vrienden de kerst en oud en nieuw vieren aan boord. Deze reis moet alles nog niets iets beter zijn dan perfect, wij doen ons best als deckcrew en service, maar de officieren lopen op hun tenen en de kapitein heeft er slapeloze nachten van. Na twee dagen blijkt ook dat deze gasten gewoon mensen zijn en nog veel liever zien dat wij deel uitmaken van de familie dan dat we ons afzijdig en professioneel opstellen. De kerstverlichting, bomen en ballen maken het een beetje kerstmis, maar wij blijven 24 /7 werken en een kerstdiner van 25 minuten tussen de bedrijven door voelt toch niet echt knus en huiselijk.

Ondertussen varen we wel door één van de mooiste zeilgebieden ter wereld. Iedere dag laten we weer in een andere baai ons anker vallen en vaart de sloep naar het volgende witte strand om de gasten te laten genieten van het ultieme klimaat. Vanaf Sint Maarten zetten we koers naar de Britse Maagden Eilanden tot we met oudjaar tussen de grootste jachten en crème de la crème ons vuurwerk afsteken om het nieuwe jaar in te luiden.

Hoewel ik niet voor het eerst mijnkerst en Nieuwjaar buiten Nederland vier is het toch moeilijk voor te stellen hoe het er aan toe gaat in Nederland. Sinds mijn vertrek in november ontvang ik telkens berichten van dikke lagen sneeuw en ijs terwijl bij mij de temperatuur stijgt. Het leven aan boord grijpt mij dan ook nog intensiever van voorheen waardoor het moeilijk is me ter verplaatsen in die andere wereld waar ik woon. Ik voel me gespleten wanneer ik denk aan thuis en ben zelfs bang voor het leven waar ik terug naar toe moet. Het worden 2 maanden in Nederland waar ik mijn aanvulling voor de zeilvaart ga halen op de zeevaartschool in Enkhuizen. Nadien stijgen mijn kansen om stuurman te worden aan boord van de stad Amsterdam en die investering kan ik niet laten lopen.

Allemaal fantastische vooruitzichten maar het loopt niet samen met mijn gevoel. Het leven speelt zich nu af, terwijl ik samen met mijn Caribische biertje dit verhaal zit te typen. Het leven wat zo easy going is in dit stukje Nederlandse Antillen past op dit moment beter bij de net afgestudeerde Martin, dus geniet ik met volle teugen en wil ik me alleen maar zorgen maken over de bodem van de fles die in zicht komt en welke tent ik straks weer verzeild geraak! Ondertussen bedenkt de andere helft van mij dat keuzes nu gemaakt moeten worden en ik met mijn verstand verder zal komen dan de korte gedachte die overal zichtbaar is op dit eiland. Alleen de toekomst zal uitwijzen wat mijn beste koers is en die koers is op een zeilschip helemaal afhankelijk van de wind. Ik waai wel mee,

Martin Verweij.

Reacties

Reacties

Ronald uit Gouda

Hallo Martin,

Schitterend dat je onder deze omstandigheden Kerst en Oud en Nieuw kunt vieren. We hebben jaren terug eens gezeild bij de Britse Maagdeneilanden, en dat was inderdaad schitterend.

Maar.... elke avond voor anker in een baai met een fles rum verliest z'n charme als het te vaak gebeurt. Sinds we daar gezeild hebben, heb ik dubbel plezier met het zeilen op de Reeuwijkse plassen. Of oversteken vanuit het Lauwersmeer naar Schiermonnikoog. Zandbanken, stromingen. Klein bootje, lekker pielen, niets mis mee :)

En met je opmerking "de koers van een zeilschip is helemaal afhankelijk van de wind...." daar wil ik nog wel eens over bomen bij een pot bier.

groet, Ronald

mam

Hoi Martin, de temperaturen zijn hier aan het stijgen,
de dagen worden alweer langer, dus laat je verstand
maar lekker werken en geniet nog van de prachtige omgeving die je weer zo mooi beschrijft, binnenkort zit
je op die mooie catamaran die de Westerschelde
oversteekt met een mooie herinnering aan de Cariben,
die je vast en zeker de komende jaren nog vaker zult zien......als stuurman, groetjes mam

tante Ivonne

Hoi Martin,
Geniet nog maar even want dat verstand komt binnekort vanzelf boven drijven en hier hebben we over 'n paar maanden ook weer tropische temperaturen.
En wat ik zou willen weten, zijn de Caribische luchten net zo mooi en afwisselend als de Zeeuwse?

Anno

Hej MArtin,
Weer een filosofisch stukje jongen!
Je stemming hoort bij het volwassen worden en is uitermate herkenbaar. In deze fase bepaal je de koers van je carriere. Maar daar ben je als ik je stukjes lees goed mee bezig. Dus vergeet vooral niet met volle teugen te genieten van je avontuurlijke tochten. Leuk te lezen dat de "rijken der aarde"ook gewone mensen zijn die normaal behandeld willen worden.
Mooie les voor je: blijf altijd jezelf en ontdek dat je daar dan voor gewaardeerd wordt.
Geniet van het moment en wat is er nou mooier dan als enige probleem het inzicht komen van de bodem van de fles te kunnen oplossen.
Nee, dan wij landrotten die dagelijks hun stoepje moeten ontdoen van ijs en sneeuw. Dat zijn pas problemen!
By the way: zeilmeisje Laura nog voorbij zien komen?
Groetjes,
Anno&Marielle

Anne

Weer een leuk stuk om te lezen Martin!
en ja, zo vier je natuurlijk niet iedere keer oud en nieuw,
ook wel leuk om te lezen dat die mensen jullie er liever bij hadden dan dat jullie aan de zijkant stonden!
Groetjes

sebas

Joww Martin,

Dit klinkt echt geweldig! Dr is een boek van zware kees, maar als jij zo door blijft schrijven kan je beter opleiding in de literatuur gaan doen:P Ik snap je dubbele gevoel, ben met die ouwe en natasha aan het ploeteren op dat hbo maar kan er ook niet echt aarden... en als ik dan zo een verhaaltje lees, wil ik ook weg! Maarjah, t is zoals je zelf schrijft, het verstand dat af en toe belangrijk is voor later! Laat ff weten als je terug ben in NL, zou graag nog eens een biertje doen in de dwaes;)

Greetz sebas

stephanie

Dikke Knuffel!

Rudi en Lidwien

Hé Martin, op de eerste plaats Gelukkig Nieuwjaar!
Mooi verhaal, wij moeten nog even wat achterstallige verhalen lezen, maar dat komt wel goed.
In ieder geval sterkte met je keuze i.v.m een aanvulling van je opleiding in En(g)khuizen, goeie koers zouden we denken, in het nieuwe jaar, en voor de jaren die volgen.

groetjes Rudi en Lidwien.

Levien

Hé Martin,

Net je verhaal gelezen en dat leest lekker weg moet ik toegeven!

Maaruh, ik sluit mij aan bij Sebas. Lekker aan het ploeteren met de gedachte wat doe ik hier. Kan zometeen weer verder met stabiliteit, maar weet alleen nog niet echt waar ik mee bezig ben.

De Dwaes lijkt ook zeker een goed idee!

Groetjes en geniet er van,
Levien

Robert

Hee Martin,

Weer een mooi verhaal! De beste wensen natuurlijk nog.. en ik zie je straks hier wel weer verschijnen in het zeeuwse ;).
Verstandige keuze, om naar enkhuizen te gaan, meer kan ik er niet van zeggen ;)

groetejes,

Robert

jacqueline braat

Hpi Martin, velen vooral mijn kids zouden best op de stad Amsterdam willen zitten net als jij nu. Ik snap dat aan alles een keerzijde zit. Alleen jij kan bepalen hoe dat voor jou moet zijn. Volg je hart en je gevoel en dan komt het altijd goed.
Mooi dat je kansen krijgt en ze neemt, je verdient dat zeker!, maar als je toch voelt dat het niet jouw kans is, moet je het niet doen. Er komen zeker andere kansen dan.
Ik wens je heel veel geluk toe en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

André

Och was ik daar maar bij geweest.
Hoop je volgende week weer bij ons aan boord te hebben.
Hartelijke groeten van de crew van de J Venture

André

Och was ik er maar bij geweest.
We hopen je volgende week weer aaboord te hebben op de J-Venture. Hartelijke groeten van de ganse crew

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!