Martinopzee.reismee.nl

Nummer 1

Terwijl de banden van het vliegtuig de landingsbaan nog niet geraakt hebben voel ik de herinneringen van precies een jaar geleden weer naar boven komen. De zware oogleden, bonkende koppijn, vermoeide benen, de drank, korte slaapjes en de beeldschone dames uit Valencia. Misschien komt het omdat dit de enige stad is waar ik tijdens mijn stage langer dan een paar dagen geweest ben, of het is omdat destijds mijn persoonlijke gids wat van het locale leven heeft kunnen laten zien. Maar Valencia staat tot nu toe nog op nummer 1 in de ranglijst van zeeman Martin.

Dit maal fris en fruitig ben ik weer klaar voor het avontuur. Net als een jaar geleden komt de Clipper weer te midden van het Formule 1parcours te liggen en moeten we onze oren weer volstoppen met geluidsdempers om ook straks weer door de medische keuring te komen. Het kattegejank van deracewagens start op vrijdag met wat proefrijden waarna ze zich zaterdag kunnen kwalificeren voor de race van zondag. Zelf eigenlijk nooit maar een beetje geïnteresseerd in de autosport is het toch indrukwekkend als ik in een van de bochten de snelheidsduivels genade sla. Iet wat illegaal met ons bemanningspasjekomen wevrij dichtbijde baante staanBij het bordje 50 meter lijken de auto's opeens in slow motion te verkeren voor ze gecontroleerd de haarscherpe bocht inzetten en al direct het gas diep indrukken om de voorganger in te kunnen halen. Bij de eerste 5 rondjes staan we dan ook nog luid te juichen wanneer Sebastian Vettelvoorbij komt in zijn Red Buil kar. Maar bij de eerste15 rondjes heb ik het eigenlijk wel al weer gezien. Toch blijf je nog een beetje naar het scherm kijken stiekem hopend op een crach omdat dat misschien wat spanning brengt. Bij de 25 rondjes verplaatsen we ons maar eens naar een andere bocht en worden we niet veel later weggestuurd, uiteindelijk rijden die wagens ook niet op water natuurlijk en als je ziet wat er voor kermis wordt opgebouwd om dit festijn te laten plaats vinden moet er wel ongelofelijk veel geld mee gemoeid zijn. De doorgaande wegen zijn voor bijna 2 weken afgesloten en het complete circuit is afgezet met betonnen blokken, gevolgd door een hekwerk, tribune en nog meer hekwerk. Al 3 dagen cirkelt er een helikopter boven ons hoofd en politie overal. Dan nog maar te zwijgen over de auto's zelf waarvan ieder team er eentje op reserve heeft en nog 5 motoren standby mag houden. Wij liggen met het schip ook niet helemaal gratis mooi te wezen en zeker ook niet alleen. Toch ben ik na het 57e rondje van die lawaaimakers blij dat ik geen paar honderd euro heb betaald om op een snikhete tribune in de brandende zon aan een lawaaierig circuit naar een tv scherm te zitten kijken. Het zal best een leuke sport kunnen zijn, maar toch vooral voor de coureurs en niet te vergeten de mannen die hun bankrekening zien stijgen..

Als de mensenmassa, de hitte en het lawaai weer wat afgenomen is neem ik de metro naar Aragon om mezelf daar op een smakelijk ijsje te trakteren,ik loopdoor de uitgestorven straten richting Jardines del Turia. Daar op de drooggevallen rivierbedding klap ik mijn boek en biertje open terwijl ik beschermt door de bomen mijn herinnering van 1 jaar geleden herbeleef. Toch blijven er genoeg nieuwe ervaringen te beleven want een paar dagen eerder bevond ik me naar eigen telling tussen duizenden feestende jongeren op het strand (met of zonder zwemgoed) tijdens San Juan, de nationale feestdag in Spanje die hier erg uitbundig wordt gevierd. Het strand is afgeladen met jongeren rondom vuurtjesen kijkend naar een podium met DJ, zevierent feest ter ere van de zon, alhoewel weinigen zich dat de volgende dag zullen herinneren.

Wanneer ik terug aan boord stap is Nummer 1 van die dag vast al onder zeil en maken wij ons klaar om koers te zetten naar de Balearen. Eindelijk weer de zee op, hoewel ik nog even moet wachten voor het echte plezier, want pas over 2 weken bevinden we ons op de oceaan en die blijft voor mij altijd vernieuwen en staat qua water zeker op Nummer 1.

Martin Verweij

Meer weten over mijn tijd in Valencia vorig jaar? Check http://www.columbusmagazine.nl/europa/spanje/valencia/reisreporter/blogs/3073.html

Reacties

Reacties

Hidde

Ey Martin,
Klinkt allemaal weer super.... ben jaloers ;-) maar komende winter komt mijn tijd nog wel..... goede vaart en tot in IJmuiden.....
groet
Hidde

stephanie

Heey Martin!

Joepie, weer een verhaal :) Altijd weer leuk om te lezen en het was alweer een tijdje terug. Heel veel plezier, werkse en geniet ervan!

xxx Stephanie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!